Kaatua vai eikö kaatua…

Yhä useampi ikäihminen kaatuu jossain vaiheessa elämäänsä. Yksi luonnollinen syy kaatumistapausten merkittävään lisääntymiseen on aiempaa aktiivisempi ja liikkuvaisempi elämäntapa. Tekevälle kun aina sattuu!

Kaatuminen voi kuitenkin johtaa loukkaantumiseen ja vakavaankin vammaan, jotka selvästi huonontavat kaatujan elämänlaatua ja lisäävät kuntien kuluja. Hoitojaksot voivat olla pitkiä, pahimmassa tapauksessa tarvitaan laitoshoitoa loppuiäksi, ja hyvinkin moninaisia resursseja vaativia. Myöskään kaatumisen aiheuttamat kuolemantapaukset eivät ole enää harvinaisuuksia. Kaatumisten ennaltaehkäisyyn on siis selkeä tarve ja perusteet.

Mitä voisimme tehdä ja ottaa huomioon ennakolta, jotta kaatumisvaara olisi pienempi?

Monet tahot ovat asiaa tutkineet ja netistä löytyy hyviä linkkejä. Listaan muutaman niistä tämän artikkelin loppuun.

Eri lähteitä lainaten…

ENNALTAEHKÄISY KOTIYMPÄRISTÖSSÄ

Ylettyminen vs. kurottaminen

  • päivittäin tarvittavien esineiden ja asioiden sijoittelu siten, ettei niitä tarvitse kurotella (esim. vaatteet, astiat, pesuaineet)
  • jos esim. tilanpuutteen vuoksi osa tavaroista on pakko sijoittaa ylähyllyille ja niiden saamiseksi tarvitaan tikkaita, on varmistettava, että tikkaat ovat turvalliset (esim. senioritikkaat)

Esteettömyys vs. kompastuminen & liukastuminen

  • mattojen ja huonekalujen sijoittelu siten, että luonnolliset kulkureitit ovat riittävän leveät ja vapaat liikkumista häiritsevistä esineistä
  • mattojen alla voi käyttää liukuesteverkkoja
  • varsinkin rollaattorin käyttäjälle matalakin kynnys voi olla ongelma … kynnysten poistaminen ja korvaaminen kynnyslistalla ratkaisee ongelman
  • iltaisin ja öisin valaistuksen merkitys kasvaa … yöksi kannattaa jättää kulkuvalo päälle esim. wc-käynnin helpottamiseksi

Tasapaino vs. horjuminen

  • korotettu sänky ja tuoli tekevät ylösnousemisesta ja liikkeellelähdöstä hallitumpaa
  • kiinteät ja siirrettävät tukikahvat ja -kaiteet mahdollistavat itsenäisen liikkumisen esim. toipilasaikana
  • eteisessä olisi hyvä olla tukeva tuoli, jossa on istuen helpompi laittaa vaikkapa kengät jalkaan

 Peseytyminen vs. liukastuminen

  • liukuesteillä kosteiden tilojen lattioista saadaan turvallisempia
  • suihkutuoli helpottaa suihkussa käyntiä ja vähentää merkittävästi kaatumisvaaraa
  • asianmukaiset tukikahvat lisäävät omasta hygieniasta huolehtimisen turvallisuutta
  • kylpyhuoneen kynnys on usein korkea, eikä sitä saa poistaa vesieristyksen vuoksi … sopivaan kohtaan asennettu tukikahva auttaa kynnyksen ylittämistä
  • vanhemmissa saunoissa ei aina ole kunnon tukia ja kiuas saattaa olla ilman suojakaiteita … tukikaiteiden ja turvallisempien lauteiden asentaminen korjaa tilanteen

 Piha-alueiden turvallisuus

  • kerrostaloissa ja taloyhtiöissä huoltoyhtiöt hoitavat hiekoitukset ja muut pihatyöt, mutta omakotitaloissa ikäihmiset usein tarvitsisivat apua juuri kulkuväylien kunnossapitoon ja siihen, että ne ovat hyvin hiekoitettuja ja siten turvallisia
  • moduulirampit ja -luiskat helpottavat liikkumista, myös talviaikaan

ENNALTAEHKÄISY KOTIYMPÄRISTÖN ULKOPUOLELLA

Kodin ulkopuolellakin on välillä käytävä. Läheisten ja ystävien apu esimerkiksi kaupassakäynnin yhteydessä, varsinkin liukkaiden kelien aikaan, on tärkeää. Moni kaatuu ulkona juuri jäisillä jalkakäytävillä kauppojen läheisyydessä. Omalle lähikauppiaalle voi myös antaa vinkin edullisista rampeista, jotka takaisivat palvelujen turvallisen saavutettavuuden kaikkina vuodenaikoina.

Myös erilaiset rollaattorit, kolmipyörät jne. tarjoavat tukea ja turvaa kodin ulkopuolella asioitaessa.

TOIMINTAKYVYSTÄ HUOLEHTIMINEN

Lihaskunto

Toimintakyvyn, lihasvoiman ja tasapainon harjoittaminen on todella tärkeää! Harjoituksia olisi hyvä tehdä 2–3 kertaa viikossa. Netistä löytyy monenlaisia yksinkertaisia harjoitteita, joita voi tehdä turvallisesti kotona.

Linkki Voimaa vanhuuteen -sivustolle, jossa kerrotaan iäkkäiden terveysliikunnan hyvistä vaikutuksista sekä siitä, miten voima- ja tasapainosisältöistä terveysliikuntaa järjestetään kunnissa julkisen puolen ja vapaaehtoisten järjestöjen yhteistyönä.

Linkki Aivoliiton artikkeliin ikäihmisten liikunnasta.

Linkki UKK-instituutin sivulle, liikuntapiirakka.

Yleiskunto

Säännölliset terveys- ja näöntarkastukset ovat tärkeitä ennaltaehkäiseviä toimia. Lääkkeiden yhteis- ja huimausvaikutukset kannattaa tarkistuttaa säännöllisesti esim. omalääkärillä. Julkisuudessa on keskusteltu avoimemmin myös ikääntyvien henkilöiden alkoholinkäytön lisääntymisestä ja sen vaikutuksesta lääkitykseen ja yleiskuntoon. Kaatumisia sattuu paljon juuri lääkkeiden ja alkoholin yhteensopimattomuuden vuoksi.

Riittävän monipuolinen ravinto, varsinkin D-vitamiini sekä proteiini, ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita.

Ulkoilu

Raitis ilma tekee hyvää kaikille! Ikäihmisten ulkoilussa on erityisesti huomioitava asianmukaiset jalkineet eli nilkan tuki ja liukuesteet. Läheiset voivat aktivoida vanhuksia liikkumiseen lähtemällä itse mukaan tueksi ja turvaksi ainakin kerran pari viikossa. Yhteinen torikäynti lauantaisin virkisti ainakin minun äitiäni. Torilta hankittujen kevättaimien kanssa puuhatessa aika kului mukavasti ja samalla päivän hyötyliikunta-annoskin tuli nautittua 🙂

Mutta jos kuitenkin kaatuu…

Ennaltaehkäisystä huolimatta kaatumisia aina kuitenkin sattuu. On yhtä tärkeää miettiä etukäteen niitä toimenpiteitä, joilla varmistetaan se, että kaatunut henkilö saadaan tarvittavaan hoitoon mahdollisimman pian. Kukaan ei halua, että oma läheinen joutuu peloissaan odottamaan apua.

Valitettavan usein kuulemme tapauksista, joissa kaatuja on joutunut odottamaan kauankin, koska ei ole pystynyt itse kutsumaan apua kaatumisen jälkeen.

Jos ikäihmisen kanssa on sovittu siitä, että omainen tai ystävä soittaa päivittäin, tietää hän kaaduttuaan, että ennemmin tai myöhemmin hänen kaatumisensa havaitaan ja joku tulee katsomaan ja auttamaan.

Joskus käy myös niin, että hätääntyneenä ihminen ei muistakaan esim. hätänumeroita. Hyvä konsti on laittaa puhelimen lähelle suurikokoinen taulu, jossa on tärkeimpien läheisten sekä tuttujen puhelinnumerot, hälytysnumero 112 sekä mahdollisesti sairaanhoitajan tai lääkärin puhelinnumero.

Kaatuneen henkilön nostaminen on asiantuntijan tehtävä, varsinkin jos kaatuneella vanhuksella on nivel-, luusto- tms. liikuntaelinten sairauksia.  Asiantuntematon nostaminen saattaa aiheuttaa venähdyksiä tai jopa murtumia. Myös kokematon henkilö voi toista nostaessaan loukata itsensä tässä ponnistuksessa. Tähänkin löytyy nyt apua… Raizer….

Tasapainoista kesää toivottaen,

EN-tiimi

***

MAINOS:

Uutuustuote Raizer on suunniteltu kaatuneen henkilön turvalliseen nostamiseen.  Raizerin avulla yksi henkilö pystyy nostamaan kaatuneen henkilön ylös turvallisesti ja ergonomisesti oikein.

Linkki videoon:

 

***

Aiheeseen liittyviä vinkkejä:

Tiedustele esim. apuvälineliikkeistä edullisia korotuspaloja tuolin alle. Saatavana myös erilaisia puolikorkeita senioritikkaita, joissa on tukikaide.

Ja niitä lupaamiani linkkejä:

Lääketieteellinen aikakauskirja DuoDecim, kaatuileva vanhus

Ikäihmisten tapaturmatutkijatyöryhmä: Ikäihmisten kaatumistapaturmat ja niiden ehkäisy

THL: Kaatumisten ehkäisy

THL: Iäkkäiden kaatumisen ehkäisy -opas

Terve.fi: Kaatuminen

UKK-instituutti: Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy

Opinnäytetyö Risto Habonen, Piia Pikkarainen & Heidi Tuikka: VANHUSTEN KAATUMISTAPATURMIEN RISKIT JA ENNALTAEHKÄISY – HOITONETTI

Mainokset